Spadly nám ceny až o 50 %. Asi vítr! Koukni na slevy. Jen do pátku!
Hanoule: I metalisti mají smysl pro humor
Grafička Hanoule, vlastním jménem Hana Vavřinová, vstoupila do bastardího impéria velkolepě s potiskem Metalista, který se ihned vyhoupl na první příčky v prodejnosti a stále se drží v TOP 10. Hanoule sama sice metalistkou není, ale srdce i tělo má určitě z oceli, neb ráda překonává svoje fyzické limity na extrémních závodech. Poznejte naši grafičku.
Když jsem byla malá, říkali mi naši... A jak jsem se místo toho stala grafičkou?
Budoucnost byla našim od začátku jasná, neb už jako malá holka jsem pořád chtěla něco čmárat na papír a na kreslení jsem nedala dopustit.
Čmárala jsi ve škole po lavici nebo ostatním do památníčků?
Jo, na lavici jsem toho nakreslila spoustu, ale jen tužkou,a tak to šlo vygumovat. Ale nejvíc jsem zkrášlovala hlavně sešity přírodopisu a dějepisu, čímž jsem zaujala hlavně naši třídní.
Kde hledáš inspiraci? Jaké máš oblíbené umělce?
Kde se dá. Nelze říct, kde inspiraci hledám. Ta si většinou najde mě. Snažím se najít něco ve všem, co vidím nebo někdo třeba jen řekne. Miluju staré umělce dávné minulosti, ale i poťouchlé kresby vytvořené jen tak pro radost současnými ilustrátory.
Tričko s potiskem má jistě svoje specifika. Jak se liší od ostatních výtvarných děl?
Kresba by měla být hlavně zajímavá, ať už po výtvarné stránce nebo mít v sobě nějaký vtip či poutavost. Každý chce nosit něco pěkného, v čem se cítí dobře. Je ale důležité i předem myslet na to, jak bude obrázek na tričku fungovat a předem mít vytyčenou i cílovou skupinu, které musí trochu styl obrázku přizpůsobit. Každý jsme nějaký.
Vzpomeneš si na svůj první realizovaný a zároveň i nejpopulárnější motiv na Bastardu? Metalista. Co Tě k němu vedlo?
Popravdě mě nápad na Metalistu vytanul na mysl jednou, když jsem pospíchala do práce. Prostě najednou v té hlavě byl. Netušila jsem vůbec, že to může mít takový úspěch. Ale asi je to tím, že v této oblasti se objevuje málo motivů a když už, tak jsou to spíš drsné obrázky metalových skupin apod. A přitom i metaloví fanoušci se chtějí bavit. Dnes bych na něm nic neměnila. Ze zkušenosti vím, že první nápad je nejlepší a vylepšování spíš škodí. To spíš vymyslet něco nového, než upravovat.
Metalista | Toi Story | Zmrzlina |
Stalo se někdy, že jsi potkala někoho v tričku, které jsi navrhovala?
Ještě jsem neměla to štěstí někoho potkat. Několik svých triček jsem rozdala a kamarádi měli velkou radost a já o to větší, že má moje práce smysl.
Kterých 5 potisků od ostatních grafiků sis na Bastardu oblíbila?
Když jsem poznala Bastard, tak jsem nejprve viděla kresby od Raxe. Od něj se mi asi líbí skoro vše díky jeho skvělým nápadům. Vždy mě rozesmějí, jako třeba Telefon v důchodu či Heavy metal. Dál mě okouzlil potisk od Yenny Hra o trůny, který nemá chybu, co do nápadu hlavně pro ty, kteří znají předlohu. Dalším grafikem, jehož práce ráda sleduju, je Dežik a jeho Cipísek nebo Herkules. Mám ráda, když má obrázek vtip a nápad, že se zasmějete, aniž by to bylo sprosté nebo blbé.
Telefon v důchodu | Heavy Metal | Hra o trůny | Na pískovišti | Herkules |
Považuješ se za umělce?
Asi ne. Myslím, že nás, kteří tvoříme, považují za umělce ostatní. Já jen prostě dělám to, co chci a co mě hlavně baví a podle radostných ohlasů okolí, co mi asi i jde. Umělcem je podle mne každý, kdo něco umí vytvořit, ať už hlavou nebo rukama a většinou to nedělá jen pro peníze, ale protože to miluje, a to je na výtvoru hodně znát.
Chystáš se vytvořit nějaké životní dílo jako třeba Mucha Slovanskou epopej? Případně, jaké máš plány do budoucna?
Životní asi ne. Na to je dost času. Ještě tu hodlám nějakou dobu být :) Mám raději víc menší projekty různého typu, kdy je práce pestřejší. Pak už může spíš vyčerpávat. Navíc neustále bojuji s nedostatkem volného času jako mnoho lidí.
Je pro grafika důležité umět kreslit rukou?
Každý grafik nebo přinejmenším ilustrátor by měl umět vzít tužku do ruky. Je to základ, bez kterého to zkrátka nejde. I logo si potřebujete občas načtrtnout. Bez kresby se snad dá vytvářet nějaká sazba časopisu, ale rozhodně ne ilustrace na trička nebo něco takového. (Dežik vás ve svém rozhovoru přesvědčí o opaku, pozn. redakce). Kreslila jsem už jako malá holka a co nebylo v talentu, to se člověk musel prostě naučit tím, že pořád něco kreslil. Všechno se dá naučit, když se to dělá pořád. Trička vždy začínám kresbou na papír. Je to pro mě příjemnější technika, a kdyby to bylo jen trochu možné, počítače se ani nedotknu, ale v dnešní době to bez nich bohužel nejde.
Jaký používáš pro svou práci software?
K práci používám hlavně Photoshop pro ilustrace do knížek a Ilustrator pak spíš pro potisky triček. Někdy ještě Indesign pro další druhy grafiky a sazbu. Pracuji s těmito, protože jsou mezi grafiky nejpoužívanější a případný přenos dat je jednodušší. Ale popravdě, kdyby bylo na trhu něco méně drahého a komerčního, tak budu používat to.
Kdy a kde pracuješ na grafice? Jak dlouho ti to trvá?
Nápad přijde kdekoliv, především na nejnevhodnějším místě a v dobu, kdy si to obyčejně nemůžete zaznamenat. Final pak už ale zpracovávám většinou u počítače doma. Maximálně kresby tužkou, co si chci připravit nebo načrtnout vznikají různě. Ve vlaku, venku, při čekání apod. Jinak nejvíc času mi zabral soubor asi 80 knižních ilustrací pro učebnici dějepisu, kdy jsem tomu věnovala všechen svůj volný čas i noci po dobu několika týdnů, a to nikomu nedoporučuju.
Co tě motivuje? Přece jen je tričkoumění Tvůj koníček, nikdo Tě do toho nenutí.
Motivace i nápady mnohdy prostě musí přijít samy. Když si sednu a úporně nad tím přemýšlím, tak mě spíš nic nenapadne a je to k ničemu. Snažím se spíš pochytit nápady z okolí a pak je nějak zpracovat. Pak už se spíš těším, až to zkusím nakreslit, je to taková výzva, jestli to jde a jak to bude vypadat nebo jestli to hned nepoletí do koše.
Co maluješ/kreslíš kromě triček?
V poslední době jsem se dostala ke knižní ilustraci do učebnic nakladatelství Taktik a ke knížkám pro Albatros nebo jiným ilustracím použitým v publikacích. Další ilustrace využívám jako součást jiné grafiky do přání, pozvánek apod. Ale popravdě občas mám chuť si spíš nakreslit něco jen tak, co nemá zadání a je klidně trochu praštěné. Prostě něco pro radost, ale na to nemám mnohdy bohužel čas.
Kdybys byla Frida Kahlo, co bys udělala jinak?
Frída byla hodně silná žena a malovala to, co cítí. Nechtěla bych prožít stejný osud, co zastihl ji s nehodou, ale myslím, že kdybych byla na jeden den ona, tak bych asi malovala to samé. Dávala do obrazů sebe, a to se mi hodně líbí.
Grafika jistě není všechno. Co dalšího ještě naplňuje Tvůj život?
Grafika a vůbec kreslení je moje jedna láska a druhá je sport a překonávání různých překážek. Ať už jsou to extrémní překážkové závody typu Spartan, Predator race a další, které mě před rokem vzaly za srdce nebo zkoušení různých věcí, jak posunout svoje vlastní hranice. A když ani to nestačí pro čistou hlavu, je to příroda společně s kamarády. Právě ale závody v extrému mě hodně naučily, že člověk dokáže a vydrží mnohem víc, než si původně myslí a posunou se mu hranice toho, do čeho by předtím vůbec nikdy nešel jako např. plazení se v blátě, koupání se v ledové vodě při pár stupních nad 0°C apod. :)
Bastardem jsem | V prodeji mám | Do hodnocení jsem nahrála | Můj software |
2 roky |
4 motivy |
27 návrhů |
Adobe Photoshop Adobe Illustrator |