Spadly nám ceny až o 50 %. Asi vítr! Koukni na slevy. Jen do pátku!
Puč: Inspiraci hledám v české hospodě
Baví vás naše potisky pro alkoholiky? Pak věztě, že velký podíl na tom má grafik Puč, v občanském životě Honza Szmigiel z Loun (zloun?). Sám se netají tím, že většinou hledá inspiraci v hospodě na dně půllitrů, často si ale nemůže na své nápady druhý den vzpomenout :) Honzův humor je neúprosný, ale sedne na tu naší českou náturu jako p*del na hrnec. Poznejte ho blíž.
Když jsem byl malý, říkali mi naši... až jednou vyrosteš, budeš doktorem práv. A jak jsem se místo toho stal grafikem?
Spíše by to mělo být, jak chtěli, abych byl grafikem, a já se jím nestal :-D
Čmáral jsi ve škole po lavici, na záchodech nebo jsi kreslil holkám do památníčků?
Já snad ani nedělal nic jiného. Kromě hodin tělocviku jsem neustále něco čmáral. Každý volný prostor mi padl za oběť. No a samozřejmě ty památníčky. Do nich se pořád kreslily věci, co zrovna letěly. Nejdřív to byli šmoulové, potom snad kačeři, želvy ninja a nakonec Simpsonovi. Všichni chtěli většinou to samé.
Kam si chodíš pro inspiraci?
Inspiraci hledám převážně v hospodě. Ono je to asi z mých návrhů i znát. Většina mých triček se tak nějak kolem alkoholu motá. Myslím, že pro inspiraci je hospoda ideální místo. Probírá se tam nesčetná spousta možných témat. Od sportu, přes filmy, hudbu, politiku až po sex. A to vše ještě navíc zábavnou formou. Jedinou a častou nevýhodou bývá, že si nikdo druhý den nic nepamatuje.
Kdy a kde obvykle pracuješ na grafice? Jak dlouho ti to zabere?
Jak kdy. Většinou tvořím vše doma na balkóně, ale některé motivy jsem dělal i na hotelu v Rakousku, když jsem tam byl pracovně. Časově se to hodně liší. Motiv Punk’s not dead jsem měl hotový asi za půl hodiny. Oproti tomu s Rumákama jsem se piplal asi čtyři hodiny.
Pučova minimalistická pracovní plocha. Pitný režim je nutno dodržovat :)
Jaký je recept na úspěšné tričko s potiskem. Co se na něj hodí a co ne?
Při tvorbě návrhu na tričko, musíte už od začátku počítat s různým barevným podkladem. Obrázek může vypadat dobře na bílém papíře, ale na barevných pozadích se může ztrácet. U sítotisku je člověk také omezen počtem barev. Ze začátku se mi často stávalo, že jsem měl v motivu nějak moc barev a na barevném pozadí to vypadalo celkově divně. A už jsem měl problém, to zdárně předělat. Na tohle se prostě musí myslet, už když berete tužku do ruky.
Druhá věc je samotný motiv. Tady se musíte trefit do vkusu většího počtu lidí. A to je asi ta nejtěžší věc. Věci co se líbí mě, se nemusí líbit ostatním a naopak. Něco malujete a přemýšlíte, jestli by se někdo vůbec odvážil s takovým trikem vylézt mezi lidi.
Na tričko se hodí asi úplně všechno. Jde o to, kam až sahají hranice vašeho vkusu. Já osobně nemám rád na tričkách ty rádoby vtipné nápisy typu: „Největší kanec v okolí“ apod. To už je podle mne vrchol vidláctví, ale pokud to někdo nosit chce, tak proč ne. Je to jeho věc.
Máš nějaký oblíbený vtip? Dal by se navrhnout na tričko?
Nejoblíbenější vtip nemám. Ty nejlepší vtipy stejně většinou nejsou moc slušný. A tomu bych se rád na triku vyhnul. Já osobně mám rád ty dlouhé příběhy, co vás dovedou k nějaké vtipné pointě a to je jako motiv prakticky nerealizovatelné.
Vzpomeneš si na svůj první realizovaný motiv na Bastardu?
Byl to Kosťa. Neměl jsem tehdy žádný dobrý nápad. Řekl jsem si tedy, že zkusím jako motiv, nakreslit nějaký vtip. První co mě napadl, byl ten, jak přijde kostra do hospody a objedná si pivo a hadr. Hodně mě překvapilo, když se právě tenhle obrázek dostal na triko.
Kdybych ho mohl dnes udělat znovu, asi bych tam ty kostlivce nakreslil dva. Ten druhý by třeba lemtal to pivo, co teče tomu prvnímu zpod žeber. Na triku by to vypadalo asi lépe, než jeden osamocený skeleton.
Kosťa od prvního náčrtu k finálnímu motivu.
Co tě vedlo ke vzniku Pivoňů, tvého nejúspěšnějšího potisku? Jaký svůj motiv máš nejradši?
K tomu mě vedla výzva na facebooku „Rychle něco vymyslete na téma Mimoni!“. Nechtěl jsem, ale malovat přímo mimoně a tak jsem hledal něco, s čím bych je zkombinoval. První co mě napadlo, bylo samozřejmě pivo.
Za svůj úspěch tedy asi vděčí společné oblibě piva a mimoňů. Ale těžko říct. Samotného mě jejich popularita překvapila. Málem už letěli do koše, ale pak jsem si řekl, že když už jsem se s tím kreslil, tak to do toho hodnocení dám. Ta reakce na ně pak byla neuvěřitelná.
Mým vlastním nejoblíbenějším motivem bude asi Czech Teamwork. Podle mě je to celkem výstižný obrázek a hodně lidí se v něm může najít.
Tříděný odpad | Pivoni | Czech Teamwork |
Pučova živá socha na motivy vlastního trička Tříděný odpad.
Už jsi někdy potkal někoho v tričku s tvým potiskem?
Kamarádi je nosí, ale jen proto, že je ode mne dostávají. Vím, že někteří si kupovali ten „Czech Teamwork“ a asi ho používají jako tričko do práce :) Cizího člověka v mém tričku jsem zatím nepotkal. Určitě bych si s ním chtěl pokecat o tom, co ho vedlo k tomu, koupit si právě toto triko, ale myslím, že jen projdu kolem a nechám ho být. To uvidím, až se to stane. Záleží na situaci.
Měl by grafik umět kreslit rukou?
Právě že asi ne. I mezi Bastardy je pár grafiků, které podezírám z toho, že nejspíše nikdy nedrželi v ruce tužku. O to je pak zajímavější sledovat, čeho všeho jsou schopni pomocí grafických programů dosáhnout. Já osobně vše kreslím ručně (jedinou výjimkou je Czech Teamwork). Je to pro mne jednodušší. Kreslím a gumuji tak dlouho, dokud nepřivedu obrázek do nějaké přijatelné podoby. V počítači ho pak už většinou jen následně vybarvím a připravím pro tisk. Také se mi líbí, že u těch kreslených věcí můžete rozpoznat rukopis autora. U těch čistě digitálních obrázku je to poněkud hůře identifikovatelné.
Kterých 5 potisků od ostatních grafiků se ti na Bastardu líbí?
Testováno na zvířatech – nejenže je srandovní ten nápad, ale je to i vtipně namalované. Musí pobavit každého. Dum Spiro Spero – dokonalé grafické zpracování a skvělý vtip pro ty, kteří vědí, co je tam napsáno. Únik po česku – jednoduchý obrázek, ale geniální vtip. Tenhle typ humoru můžu. Spaghetti Western – asi jen pro starší generaci co pamatuje tyhle westerny, ale možná je i lepší, že ten vtip pochopí jen někdo. A grafické zpracování nemá chybu. Perníková apokalypsa – líbí se mi to zpracování. Jak se ta hnědá barva trika stala součástí obrázku. Velice povedený motiv.
Testováno na zvířatech | Dum Spiro Spero | Únik po Česku | Spaghetti Western | Perníková apokalypsa |
Co tě motivuje při tvorbě triček?
Na začátku byla motivace mít vlastní potisk na triku. Teď už je to v podstatě taková zábava a dobrý trénink. A také tu má určitě velké zastoupení vlastní ego. Na nápady nečekám. Ty samy nikdy nepřijdou. Člověk jim musí chodit naproti.
Co maluješ/kreslíš kromě triček?
Někdy maluji na zakázku karikatury a občas i „normální“ obrazy olejem nebo akrylem. Bohužel tomu nemohu věnovat tolik času, kolik bych chtěl.
Co dalšího kromě tričkoumění naplňuje tvůj život?
Jsem hrdým otcem, takže rodina je pro mne velkou náplní.
Bastardem jsem | V prodeji mám | Do hodnocení jsem nahrál | Můj software |
3 roky |
9 motivů |
139 návrhů |
Gimp Zoner Callisto |